Tuesday, 7 August 2012

ព្រះ​សង្ឃ​មិន​មែន​ជា​អ្នក​រុញ​ច្រាន​សង្គម​ឲ្យ​ធ្លាក់​ចុះ​ទេ

ព្រះ​សង្ឃ​មិន​មែន​ជា​អ្នក​រុញ​ច្រាន​សង្គម​ឲ្យ​ធ្លាក់​ចុះ​ទេ

សូមឆ្លើយ​តប​លិខិត​លោក​ប៉ែន មីរ៉ាន់​ដា

ក្រោយ ពី​បាន​អាន​លិខិត​របស់​លោក​មាន​ចំណង​ជើង​ថា «កម្ពុជា​ត្រូវ​សង់​វត្ត​បន្ថែម ឬ​មជ្ឈ​មណ្ឌល ស្រាវ​ជ្រាវ​មន្ទីរ​ពិសោធន៍?» ចុះ​ថ្ងៃទី ៣១ ខែ​កក្កដា ឆ្នាំ ២០១២ លើ​ទំព័រ​កាសែត​ភ្នំពេញ​បុស្តិ៍ ខ្ញុំ​សូម​អនុញ្ញាត​ព្យាយាម​បក​ស្រាយ​តាម​ការ​ចេះ​ដឹង​តិច​តួច ឆ្លើយ​តប​ទៅ​លោក​ជា​បញ្ញវន្ត​ខ្មែរ​ដ៏​ឧត្តុង្គ​ឧត្តម ដូច​តទៅ​នេះ​៖

នៅ កម្ពុជា អ្វី​ដែល​មាន​ភាព​រឹង​មាំ និង​មិន​ងាយ​នឹង​ដួល​រលំ​បាន​មាន​ពីរ​យ៉ាង​គឺ ស្តេច​ (ព្រះ​មហា​ក្សត្រ) និង​សាសនា (សាសនា​ព្រះ​ពុទ្ធ=ព្រះ​សង្ឃ)។ ជន​ពីរ​ជំពូក​នេះ ដើរ​តួនាទី​សំខាន់​ណាស់​ក្នុង​សង្គម​កម្ពុជា តាំង​ពី​បរម​បុរាណ​មក ក៍​ដូចជា​ក្នុង​ពេល​បច្ចុប្បន្ន និង​ទៅ​អនាគត​យូរ​អង្វែង​ទៅ​ទៀត។ បច្ចុប្បន្ន​នេះ ដោយ​មើល ឃើញ​ពី​សារៈ​សំខាន់ នៃ​សាសនា​ព្រះ​ពុទ្ធ​នេះ​ហើយ ទើប​រដ្ឋ​ធម្មនុញ្ញ​របស់​ព្រះ​រាជា​ណាចក្រ​ទីពីរ នេះ​បាន​កំណត់​ថា (ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា​ជា​សាសនា​របស់​រដ្ឋ)។

វត្ត​អា​រាម ជាទី​ដែល​ព្រះ​សង្ឃ​គង់​នៅ ជាទី​ដែល​ពុទ្ធ​សាស​និក​ធ្វើ​បុណ្យ​ទាន ធ្វើ​អំពើ​ល្អ សន្សំ​កុសល សម្រាប់​សេចក្តី​សុខ​នា​ជាតិ​នេះ និង​ជាតិ​ខាង​មុខ (​អារាម=ទី​ជ្រះ​ថ្លា) ពីព្រោះ​តែ​ជំនឿ​របស់​ពុទ្ធ​សាស​និក គឺធ្វើ​ល្អ​បាន​ល្អ នរណា​សាង​អ្នក​នោះ​ជា​អ្នក​ទទួល ហើយ​ក្រោយ​ពេល​ស្លាប់​ប្រាកដ​ជា​កើត​ឡើង​វិញ គ្រាន់​តែ​ពុំ​ដឹងថា នឹង​ត្រូវ​កើត​ជា​អ្វី (ព្រះ​ព្រហ្ម ព្រះ​ឥន្ទ្រ ទេវ​តា មនុស្ស តិរ​ច្ឆាន អសុរ​កាយ ប្រេត ឬ នរក) ទៅ​តាម​អំពើ ដែល​បុគ្គល​បាន​សាង។ តាំង​ពី​ដើម​រៀង​មក វត្ត​អារាម ក៏ជា​ទី​កន្លែង​សម្រាប់​ថែ​រក្សា​វប្បធម៌ និង​ភាសា​ខ្មែរ ឱ្យ​នៅ​គង់​វង្ស សម្រាប់​ពូជ​សាសន៍​ខ្មែរ​គោរព​ប្រតិ​បត្តិ និង​សិក្សា​រៀន​សូត្រ​រហូត​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ។ សម័យ​អាណា​និគម​និយម​បារាំង ដែល​បាន​ដាក់​នឹម​ត្រួត​ត្រា​លើ​ខ្មែរ ៩០​ឆ្នាំ បាន​ព្យាយាម​បំបាត់​វប្បធម៌ និង​ភាសា​ខ្មែរ​តែ​មិន​អាច​ទៅ​រួច​ទេ ព្រោះ​តែ​ខ្មែរ​ មាន​សាសនា​ដ៏រឹង​មាំ គឺ​ទាំង​វប្បធម៌ និង​ភាសា​ត្រូវ​ជ្រក​ក្រោម​វត្ត​អារាម។ នៅកម្ពុជា​ក្រោម​សព្វ​ថ្ងៃ​ភាសា​ខ្មែរ​នៅ​តែ​បន្ត​បង្រៀន​នៅ​តាម​វត្ត​អារាម ទោះ​បី​មិន​ត្រូវ​បាន​អនុញ្ញាត​ឱ្យ​បង្រៀន នៅ​តាម​សាលា​រដ្ឋ​ក៏​ដោយ។
ការ កសាង​វត្ត​អារាម​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ មិន​មែន​ជា​កាតព្វកិច្ច​របស់​រដ្ឋ​ជា​អ្នក​ត្រូវ​សាង​សង់ ដូច​ការ​សាង​សង់ សាលា​រៀន មន្ទីរ​ពេទ្យ មន្ទីរ​ពិសោធន៍​ស្រាវ​ជ្រាវ...ទេ ហើយ​ក៏​មិន​មាន​ការ​ចែង​ក្នុង​គោល​នយោ​បាយ​របស់​រដ្ឋាភិបាល អំពី​ការ​ត្រូវ​សង់​វត្ត​បន្ថែម​ដែរ។ ទោះ​បី​ថា ការ​សង់​វត្ត​អារាម​មួយៗ​ត្រូវ​ចំណាយ លុយ​រហូត​ដល់ ពី ២០ ទៅ ៣០​ម៉ឺន​ដុល្លារ​ក្តី តែ​ជា​វិភាគ​ទាន​ដ៏​ស្មោះ​ស្ម័គ្រ​របស់​ពុទ្ធ​សាស​និក​សុទ្ធ​សាធ។

ម៉្យាង ទៀត​ក្នុង​មួយ​ជីវិត​របស់​ពុទ្ធ​សាសនិក ជា​បុរស (ឧត្តម​ភេទ) បើ​បាន​បួស​ជា​ព្រះ​សង្ឃ​បាន​ម្តង គឺ​ជា​ជីវិត​ដ៏​ប្រសើរ​បំផុត ហើយ​ក៏មិន​មាន​ការ​កំណត់​ថា ត្រូវ​តែ​បួស​នៅ​វ័យ​ចាស់​ជរា នៅ​ពេល​បាត់​បង់​សម្ប​ទា វិជ្ជា​ជីវៈ​នោះ​ដែរ ព្រោះ​សង្ខារ​គឺ​មិន​ទៀង មិន​ដឹង​ថា​ ត្រូវ​ស្លាប់​ពេល​ណា បើ​មាន​ឱកាស​ម្តេច​ក៏មិន​សាង​អំពើ​ជា​កុសលធ្វើ​បុណ្យ ធ្វើ​ទាន​បណ្តើរៗ​ទៅ។

ដូច្នេះ ការ​យល់​ឃើញ​ថា វ័យ ១៨​-​៣៥ ​ឆ្នាំ គឺ​ជា​វ័យ​ដ៏​សស្រាក់​សស្រាំ​ក្នុង​ការ​ងារ​ដើម្បី​ប្រយោជន៍​គ្រួសារ និង​សង្គម​ជាតិ គឺជា​គំនិត​ចង្អៀត​ចង្អល់ របស់​ស្មេរ ព្រោះ​ព្រះ​សង្ឃ វ័យ​ពេញ​កម្លាំង​ទាំង​នោះ មិន​មែន​បួស​ជា​រៀង​រហូត​ឯណា (មួយ​ចំនួន​ធំ​បួស​ដើម្បី​សង​គុណ​ឪពុក​-ម្តាយ និង ដើម្បី​លើក​តម្កើង​សាសនា) គឺ​បួស​មួយ​រយៈ​កាល​តែ​ប៉ុ​ណ្ណោះ ហើយ​ក្រៅ​ពី​ព្រះ​សង្ឃ​ជាង ៥ ម៉ឺន​អង្គ សង្គម​កម្ពុជា សព្វ​ថ្ងៃ នៅ​មាន​យុវ​ជន​ច្រើន​ណាស់​ជា​សសរ​ទ្រូង​របស់​ប្រទេស​ជាតិ ជា​ទំពាំង​ស្នង​ឫស្សី ប្រកប​ដោយ​សក្កា​នុព​ល ជា​កម្លាំង​ចលករ ជំរុញ​ការ​អភិវឌ្ឍ​ជាតិ ហើយ​ព្រះ​សង្ឃ​ក៏​ចូល​រួម​ចំណែក​អភិវឌ្ឍ​ប្រទេស​ជាតិ​តាម​រយៈព្រះ​ពុទ្ធ សាសនា​យ៉ាង​សកម្ម​ដែរ។ ទន្ទឹម​នឹង​នេះ ការ​ដែល​សីល​ធម៌​សង្គម​របស់​ខ្មែរ​ធ្លាក់​ចុះ តើ​ជា​កំហុស​របស់ព្រះ​សង្ឃ ឬ​ក៏ជា​ការ​ទទួល​ខុស​ត្រូវ​របស់​ព្រះ​សង្ឃ​ឬ? បើ​យល់​ឃើញ​ដូច្នេះ តើ​ការ​ស្លាប់​របស់​ប្រជា​ជន​ខ្មែរ​ជិត ២ លាន​នាក់​ ក្នុង​របប​ខ្មែរ​ក្រហម និង​ក្នុង​ពេល​សង្គ្រាម​ជាង ២ ទសវត្សរ៍ និង​ការ​នាំ​ប្រទេស​ជាតិ​ធ្លាក់​ចូល​ទៅ​ក្នុង​ជ្រោះ​ជ្រៅ​នៃ​គ្រោះ​មហន្ត​ រាយស្ទើរ​រលាយ​សាប​សូន្យ​ ពី​ផែន​ទី​ពិភព​លោក​នោះ ជា​កំហុស​របស់​ព្រះ​សង្ឃ​ដែរឬ? ការ​ពិត វា​ជា​ការ​ទទួល​ខុស​ត្រូវ​របស់​អ្នក​នយោ​បាយ អ្នក​ដឹក​នាំ​ប្រទេស​ជំនាន់​នោះ​ឯង។

រីឯ​បញ្ហា​បទ​ល្មើស​ ដែល​ចេះ​តែ​កើត​ឡើង​ព្រោង​ព្រាត នា​ពេល​សព្វ​ថ្ងៃ គឺ​អាស្រ័យ​លើ​ចំណាត់​ការ មិនមាន​ប្រសិទ្ធ​ភាព​របស់​រាជ​រដ្ឋា​ភិបាល​ទេ​ដឹង? ដែល​មាន​ទាំង​កង​កម្លាំង​ប្រដាប់​អាវុធ គ្រប់​ប្រភេទ រាប់​ម៉ឺន​នាក់ តុលា​ការ​គ្រប់​ជាន់​ថ្នាក់ និង​អាជ្ញា​ធរ​គ្រប់​ឋា​នានុក្រម​ទៀត​ផង ហេតុ​អ្វី​បាន​ជា​បទ​ល្មើស​ ចេះ​តែ​កើន​ឡើង​មិន​ថម​ថយ? តើ​នេះ​មិន​បង្ហាញ​ឱ្យ​ឃើញ​ពី​ប្រព័ន្ធគ្រប់​គ្រង​សង្គម​មួយ​ ដែល​កាន់​តែ​ខ្សោយ​ទៅៗ មាន​ការ​កែ​ទម្រង់​តិច​តួច ដែល​ពិបាក​នឹង​ស្តារ​ឡើង​វិញ​បាន​ទេឬ?(​សូម​លោក​ចង្អុល​ឲ្យ​ចំបញ្ហា​ កុំ​សម្លឹង​ផ្កា​ជេ​រផ្លែ)? ឯ​ការ​អប់​រំប្រៀន​ប្រដៅ របស់​ព្រះ​សង្ឃ​ តាម​ឱវាទ ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា​ គឺអប់រំ​ឱ្យ​បុគ្គល​ ធ្វើ​អំពើ​ល្អ...ព្រះ​សង្ឃ​ មិន​មាន​អំណាច​ចាប់​បង្ខំ​ឱ្យ​មនុស្ស​ត្រូវ​តែ​ធ្វើ​អំពើ​ល្អ នោះ​ទេ។ តាម​ដឹង គ្រប់​របប​ទាំង​អស់មាន​តែ​សម័យ​ខ្មែរ​ក្រហម​ទេ​ ដែល​មិន​ត្រូវ​ការ​សាសនា កម្ទេច​វត្ត អារាម ធ្វើ​គុត​ព្រះ​សង្ឃ និង​បង្ខំ​ឱ្យ​លា​ចាក​សិក្ខា​បទ ព្រោះ​ពួក​នោះ​យល់​ឃើញ​ថា ព្រះ​សង្ឃ​ជិះ​ជាន់​កម្លាំង ពល-​កម្ម ធ្វើ​ឱ្យ​ខាត​កម្លាំង​ផលិត ចាំ​តែ​ហូប​ស្រាប់ តែ​ទី​បំផុត​របប​ទមិឡ​ឥត​សាស​នា និង​ព្រៃ​ផ្សៃ​មួយ​នេះ​វិនាស​អន្ត​រាយ​ទៅ។ មិន​ថា​ ក្នុង​អតីត​កាល បច្ចុប្បន្ន​កាល និង​អនា​គត​កាល​ទេ មនុស្ស​ត្រូវ​តែ​ជឿ​លើ​ព្រះ ឯ​ព្រះ​សង្ឃ​ ជាស្រែ​បុណ្យ​ប្រៀ​ន​ប្រដៅ​មនុស្ស​តាម​ព្រះ​ពុទ្ធ​ឱវាទ រឿង​សង្ឃ​មួយ​ចំនួន​តូច ប្រព្រឹត្ត​ខុស គឺ​ជា​រឿង របស់​បុគ្គល មិន​ប៉ះ​ពាល់​ ដល់​សាសនា​ព្រះ​ពុទ្ធ​ទាំង​មូល​ទេ ហើយ​សាសនា​ដទៃ​ ក៏មាន​បញ្ហា​ដូច​គ្នា​ដែរ។

ទោះ​ជា​យ៉ាង​ណាខ្ញុំ​សូម​ឯក​ភាព​ជា​មួយ លោក​ថា សហគមន៍​អាស៊ាន​ឆ្នាំ ២០១៥ (សហ​គមន៍​តែ​មួយ វាសនា​តែ​មួយ) នឹង​មាន​បញ្ហា​ប្រឈម​ច្រើន​ណាស់​សម្រាប់​កម្ពុជា ព្រោះ​តែ​កម្ពុជា​មាន​វាសនា​នៅ​ដាច់​ឆ្ងាយ ពី​គេ​ពេក ដែល​មិន​ងាយ​នឹង​យិត​យោង​ឱ្យ​ទៅ​នៅ​ក្បែរ​គេ​បាន​ណាស់ ក៏ព្រោះ​តែ​មេដឹក​នាំ​កម្ពុជា​សព្វ​ថ្ងៃ​ ចូល​ចិត្ត និយាយ​ច្រើន​ជាង​ធ្វើ ហើយ​មាន​ការ​ត្រៀម​ខ្លួន​តិច​តួច​នៅ​ឡើយ​សម្រាប់​ឱកាស​នោះ​មក​ដល់ គឺ​គេ​ជាប់​រវល់ត្រៀ​មខ្លួន​ដើម្បី​អំណា​ច​ច្រើន​ជាង។ ដូច្នេះ ដើម្បី​អាច​ប្រកួត​ប្រជែង ជាមួយ​បណ្តា​ប្រទេស​ក្នុង​តំបន់ សម្រាប់​សហគមន៍​អាស៊ាន​ឆ្នាំ ២០១៥ កម្ពុជា មិន​ត្រឹម​តែ​ត្រូវ​កសាង​ត្រឹម​មន្ទីរ​ពិសោធន៍​មួយ​មុខ​នោះ​ទេ គឺ​ត្រូវ​ការ​កែ​ទម្រង់​គ្រប់​វិស័យ អភិវឌ្ឍ​គ្រប់​វិស័យ អប់រំ​ធន​ធាន​មនុស្ស បច្ចេក​វិជ្ជា សុខា​ភិបាល កសិ​កម្ម ឧស្សា​ហកម្ម ពាណិជ្ជ​កម្ម ច្បាប់ តុលា​ការ នយោ​បាយ សេដ្ឋ​កិច្ច ហេដ្ឋា​រចនា​សម្ព័ន្ធ​គ្រប់​ប្រភេទ៘ មាន​ការ​ចូល​រួម​ពី​គ្រប់​ភាគី​ពាក់​ព័ន្ធ រាជ​រដ្ឋា​ភិបាល ផ្នែក​ឯក​ជន សង្គម​ស៊ីវិល និង​ប្រជា​ពលរដ្ឋ ហើយ​ត្រូវ​តម្កល់​ឧត្តម​ប្រយោជន៍​ជាតិ​ ខ្ពស់​ជាង​អ្វីៗ​ទាំង​អស់ដោ​យ​ពួត​ដៃ​គ្នា​ជា​ធ្លុង​មួយ​រវាង​ជន​ជាតិ​ខ្មែរ ​គ្រប់​និន្នា​ការទុក​បញ្ហា​ប្រទាំង​ប្រទើស​ផ្នែក​នយោ​បាយ មួយ​អន្លើ ដើម្បី​នាំ​កូន​ខ្លា​វ័យ​ក្មេង​មួយ​ក្បាល​នេះ ឡើង​លើស​ង្វៀន​សហគមន៍​អាស៊ាន​ឆ្នាំ​២០១​៥ ដ៏ខ្លី​ខាង​មុខ ។

ខ្ញុំ​សូម ជូន​ពរ​លោក​មាន​សុខ​ភាព​ល្អ បញ្ញា​ភ្លឺ​ស្វាង ដើម្បី​សម្រេច​គោល​ដៅ​របស់​លោក និង​ត្រលប់​មក មាតុ​ភូមិ​ភូមិ​វិញ ជាមួយ​ចំណេះ​ដឹង ជំនាញ ប្រកប​ដោយ​លក្ខណៈ​វិទ្យា​សាស្ត្រ​ទទួល​ស្គាល់​ពី​សង្គម មាន​ក្រម​សីល​ធម៌​ល្អ​ប្រកប​ដោយ​ការ​គិត​ត្រូវ​មិន​ដូច​បញ្ញវន្ត​ខ្មែរ ខ្លះ​សិក្សា​នៅ​បរទេស​សម័យ​មុន ដែល​នាំ​ប្រទេស​ធ្លាក់ ចូល​ក្នុង​ភ្នក់​ភ្លើង​សង្គ្រាម ​វិនាស​ហិន​ហោច​ខ្លោច​ផ្សា​ឱ្យ​សោះ ហើយ​សង្ឃឹម​ថា លោក​នឹង​រួម​ចំណែក​ជួយ​ជាតិ​ប្រកប​ដោយ​សម្បជញ្ញៈ មន​សិការ និង​លើក​តម្កើង​សាសនា​ព្រះ​ពុទ្ធ​ជា​សាសនា របស់​រដ្ឋ។ ដើម្បី​ក្លាយ​ខ្លួន ជា​ធន​ធាន​មនុស្ស មាន​ចំណេះ​ដឹង​ពេញ​លេញ ត្រូវ​តែ​សិក្សា​ទាំង​ផ្នែក អា​ណា​ចក្រ និង​សាសនា​ចក្រ (ពុទ្ធ​ចក្រ) គឺ​មាន​ន័យ​សាមញ្ញ​ថា ត្រូវ​សិក្សា​ទាំង​ផ្លូវ​លោក និង ផ្លូវ​ធម៌៕

ពី​ សុច​រិត អតីត​និស្សិត​បរិញ្ញា​បត្រ​ជាន់​ខ្ពស់ (RULE Cambodia)
The Phnom Penh Post http://postkhmer.com/index.php/national/letter-to-editor/83529-2012-08-07-04-43-53 

No comments:

Post a Comment